Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Mekking og skruing er Per's store lidenskap og han startet tidlig med å "reparere" i stykker alt han fikk som liten. Han samler også på det meste, og alt kommer stort sett til nytte før eller senere! Etterhvert som Per ble eldre kom drømmen om å få seg en mekkeplass, men det var ikke så enkelt med ett stramt budsjett. Under ett garasjebesøk på Klett høsten 95, fikk han se en Chevelle som sto bak ett forheng. Med nymalt motor og ramme. Resten av bilen var ferdig sandblåst og nedplukket til den minste skrue. Slik hadde den stått urørt i 12 år. Denne bilen tente gnisten og Per begynte å lete etter ett godt prosjekt til riktig pris. Ved ett besøk hos Trondheim Custom og Ponycars i Januar 96 fant Per en Tilsalgslapp på oppslagstavla, og det viste seg å være den samme Chevellen som sto i garasjen på Klett! Etter en rask telefon og en kjapp tur i banken var prosjektet innkjøpt og på kjøpet fulgte det med en mekkeplass sammen med Arne og Jølle! En stor drøm var gått i oppfyllelse!
Det som ble kjøpt i februar 1996 var 1 1/2 1964 Chevrolet Malibu Chevelle, 1 ramme med medfølgende 2d HT karosseri og en 4d Stolpe karosseri. Motoren var en 350 SB med LT1 oppsett og 4 tr. Manuellkasse. Det viste seg å bli en del prakk med dette oppsettet, bla. ikke noe smøring i toppene, og senere byttet Per ut manuellen med en automatkasse. Begge karosseriene var rammeløftet, så han måtte velge om han ville ha 2 eller 4 dører. Siden alle andre har 2d fant Per ut at han ville ha 4 dører! Da var det bare å få 2dr karosseriet ut av veien slik at han fikk plass til å begynne på 4dr! Når det gjaldt amcar var Per helt fersk, men han hadde en glødende interesse og litt erfaring fra andre biltyper. Men med to gode mekke-kompiser (Arne og Jølle) som til sammen har mange års erfaring som kom med mange gode råd og tips, samt lånte ut alt av verktøy og utstyr som Per manglet den første tiden, ble det da bil ut av det til slutt!
Per vil gjerne rette en stor takk til Arne og Jølle(Frank)! Uten dere ingen Chevelle!!
Etter mange timer med sveising, skruing og sosiale kaffestunder, var bilen klar for lakkering våren 1998. Etter mye spekulering og med et skinnlavt budsjett ble bilen lakkert svart silkematt, med en selvblandet rødlig farge (av lakkrester) som scalopps. Bilen ble til slutt som planlagt og den ble RÅTØFF!
Så ble det Street Racing!
Sommeren 1999 tok Per sjansen og meldte seg på sitt første Street Legal løp. På Lånkebanen var bilen god for 9.4 sekunder og en slutthastinghet på 128km/t. Per var godt fornøyd og ikke minst var han blitt hektet! Som mange av oss vet er Streetlegal-basillen noe som biter HARDT og sitter i LENGE!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar